اطلاعات پزشکی، صنعتی

اطلاعات پزشکی، صنعتی

اطلاعات پزشکی، صنعتی

اطلاعات پزشکی، صنعتی

۴چیزی که هر طراح وب سایت باید در مورد فضای خالی در طراحیش بداند

چنانچه شما یک کسب و کار داشته باشید، ساده ترین و تاثیر گذار ترین راه برای شناساندن خدمات خود به مردم ، طراحی سایت در اصفهان می باشد. با ما همراه باشید.

فضای خالی یا ” فضای منفی ” شامل یک فضای خالی درون و اطراف اشیایی از صفحه می باشد. عناصر فضای خالی در ارتباط با کاربر می باشند.


اگرچه بسیاری از مردم ممکن است از خاصیت با کیفیت بودن صفحات نمایش استفاده کنند چون این یک عنصر ضروری در طراحی می باشد. کیفیت بالا می تواند باعث نمایان شدن بهتر طراحی شود. در حقیقت فضای خالی به اندازه محتوای طراحی مهم می باشد.

در این مقاله متوجه این خواهیم شد که چطور از فضای خالی در طراحی هایمان استفاده کنیم تا واضح تر و خوشایند تر به نظر بیاید.

  • افزایش بهبود در خواندن متون

فضای خالی توانایی این را دارد که خواندن متون را در صفحه نمایش بسیار ساده تر کند از نظر  Dmitry Fadeyev  فضای خالی باعث می شود درک متون تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

دو چیز ی که در ذهن باقی می ماند در هنگام بهینه سازی ، متون حاشیه پاراگراف و فاصله میان خطوط بسیار مهم می باشد ( فضای بین هر خط در متن شما ).

فاصله بین خطوط می تواند به سادگی، خواندن متون را ساده تر کند و بهبود بخشد.

فضای بزرگتر تجربه بهتری برای کاربران در هنگام خواندن ایجاد می کند. ( همچنین فضای خیلی زیاد بین خطوط هم می تواند ناخوشایند باشد و اثرات منفی را در پی داشته باشد ).

  • شفاف سازی ارتباطات

طرح کلی، از مجموع بخش هایی از ارتباط محتوا ، که با نام پیرامون  فضای خالی تعریف می شوند ناشی می شود. قانون تقریبی بیان می کند که اشیاء نزدیک به هم تقریبا مشابه هم هستند. فضای خالی در واقع به عنوان یک نمونه قابل مشاهده این مفهوم را دارد. تصویر زیر را مشاهده کنید:


قوانین Gestalt  نشان می دهد که چیز هایی که تقریبا در نزدیکی یکدیگر می باشند از یک واحد تشکیل می شوند و فضای خالی در پس زمینه طراحی هم بیان گر همین موضوع می باشد. ترکیب رنگ سفید در پس زمینه متون.

تقریبا هر کسی که به تصویر بالا دقت می کند به دوگروه از دایره ها می رسد تا اینکه متوجه ۱۲ دایره شود. و به عبارتی به شناسایی ارتباط میان داره ها می پردازند.

این موضوع بسیار جالب می باشد در واقع اندازه همه دایره ها برابر می باشد اما تنها چیزی که باعث اختلاف آنها می شود مقدار فضای خالی مابین دایره ها می باشد که باعث جدایی آنها شده است. پس بنابراین فضای خالی و نحوه چیدمان در طراحی می تواند کمک شایانی به زیباتر شدن و مجذوب کردن هر چه بهتر بیننده شود. و این نهایت ذوق یک طراح را نشان می دهد.


  • جذب و جلب توجه

طراحان می توانند از این فضای خالی برای ارتباط و جلب توجه استفاده نمایند. اینکه چه چیزی در یک نگاه مهم می باشد.؟ بین فاصله و جلب توجه یک رابطه وجود دارد. فاصله بزرگتر باعث جلب توجه بیشتری می شود. همچنین نبود دیگر عناصر می تواند عناصر موجود دیگر را واضح تر نشان دهد. امکان استفاده از فضای خالی و جولان دادن در این فضا می تواند به نفع شما باشد. به عبارتی اگر در یک فضای خالی  یک مورد نوشته شود یا شکلی به نمایش در آید بیشتر به دید می آید و باعث جلب توجه بیشتری می شود ولی اگر همین متن یا شکل در یک جای شلوغ و بدون فضای خالی قرار بگیرد هم پیدا کردنش سخت می باشد و هم ذهن خیلی زود خسته می شود. پس اگر چیزی در فضای خالی قرار بگیرد بیشتر به چشم می آید.



  • ایجاد مرحله به مرحله ارتباط چشمی

زمانی که فضای خالی در طراحی به طور صحیح و مناسب استفاده شده باشد باعث می شود ایجاد جریان و تعادل در صفحه می شود. و می تواند با مخاطب همچون چیزی که در ذهن طراح وجود دارد ارتباط برقرار کند. به عبارتی اهداف طراح به خوبی به نمایش در آید و مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

فضای خالی می تواند این مراحل را به ترتیب پوشش دهد . چه بسا این تولید می تواند متقارن یا نا متقارن باشد. اما تقارن می تواند باعث ایجاد یک هارمونی یا هماهنگی در ذهن شود.

همانطور که مشاهده می کنید Mailchimp یکی از بزرگترین طرفداران فضای خالی در طراحی هایش است. هنگامی که به صفحه اولیه این وب سایت نگاه می کنیم دکمه” Sign Up Free”  یا ثبت نام رایگان به سرعت توجه ما را جلب می کند.

همچنین با استفاده از یک تقارن در سمت چپ و راست  این صفحه یک تعادل بسیار زیبایی را بوجود آورده است.

در حالی که در شکل زیر به عدم تقارن توجه کنید که به هیچ عنوان جلب توجه نمی کند. عدم تقارن در یک قسمت از صفحه برای جلب توجه می تواند بسیار عالی باشد. همچنین زمتنی که یک عنصر نامتقارنی در یک بخش از صفحه ایجاد شود قسمت های دیگر صفحه با آن مقابله میکنند و این میتواند سرچشمه ایجاد یک موضوع جدید باشد و این مطلب ذهن را به چالش می کشد.

نتیجه گیری

فضای خالی یک فضای هدر رفته یا یک فضای اتلاف نیست بلکه یک ابزار بسیار قدرتمند است و در عین سادگی نتیجه خارق العاده ای بر جای می گذارد.

اگرچه به نظر می رسد این یک موضوع ساده می باشد اما استفاده از این فضای خالی می تواند سخت باشد زیرا کاربرد فضای خالی هم علمی است هم هنری.در حقیقت استفاد از این فضای خالی برای یک طرح زیبا و خوب لازمه تمرین و خلاقیت زیادی می باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.